Namens GroenLinks lieten Klaas-Wybo van der Hoek en Emil Klok zich informeren over activiteiten die op Nienoord plaatsvinden, zowel kansrijke dan wel bedreigende ontwikkelingen. Zo stonden we kort stil bij de enorme energiekosten van het zwemparadijs, maar kregen we ook het positieve nieuws dat dit onderdeel volgend jaar energieneutraal moet worden gemaakt. De vrijwilligers van de stoomtreinafdeling zijn druk bezig om verschillende nieuwe stations aan te leggen, zodat bezoekers vanaf het parkeerterrein naar verschillende plekken kunnen worden vervoerd. Op het familiepark wordt in samenwerking een natuureducatiecentrum gerealiseerd, met de vier elementen (water, vuur, aarde en lucht) als uitgangspunten.

Geert Pruiksma leidde de raadsleden rond door het depot van het rijtuigenmuseum en de houtwerkplaats, waar onder andere nieuwkomers worden begeleid. Het bezoek eindigde met een blokje kaas en biologische appelsap bij de boerderijwinkel op het landgoed. Een inspirerend bezoek - de mensen die voor het Nederlands elftal kozen hadden een minder leuke middag.