Mensen met de status Nationaliteit Onbekend en staatloos staan in de belangstelling.

Staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) maakte deze week bekend dat zij alsnog bereid is een deel van deze groep te naturaliseren. Zij kreeg hiertoe de opdracht in moties van de Tweede Kamer. Het gaat om ongeveer 30 procent van de groep mensen die in 2007 tijdens het generaal pardon een permanente verblijfsvergunning kregen, maar geen paspoort. Naar de overige 70 procent komt een nader onderzoek. De gehele groep zou tussen de elf- en dertienduizend mensen omvatten.

Mensen met Nationaliteit Onbekend kunnen geen paspoort krijgen, niet trouwen, niet naar het buitenland reizen, niet stemmen, bepaalde functies niet vervullen.Vaak leven zij al jarenlang in Nederland. Staatlozen hebben meer rechten op grond van internationale verdragen. De gemeente heeft bij het vaststellen van staatloosheid de vrijheid om zelfstandig deze staatloosheid te onderzoeken en/of vast te stellen. Dit vloeit onder andere voort uit de Handleiding Uitvoeringsprocedures. Uit antwoorden op onze technische vragen blijkt dat er ongeveer 50 personen bij de gemeente Westerkwartier geregistreerd staan met Nationaliteit Onbekend.

Wij stelden ons college de volgende vragen:

1. Zijn er buiten deze 50 personen nog meer mensen bekend met Nationaliteit Onbekend of staatloos, bijvoorbeeld blijkend uit contacten met Vluchtelingenwerk, Humanitas, kerken en de Schans? Is het college bereid dit te checken?
  2. Hoeveel mensen zijn staatloos?
  3. Hoeveel mensen vallen onder de naturalisatiemaatregel van staatssecretaris Broekers-Knol?
  4. Is het college bereid haar bevoegdheid en ruimte in de regeling op het gebied van het vaststellen van de staatloosheid te gebruiken?
  5. Wat kan het college verder doen om de situatie van de mensen in deze groep te verbeteren?