Het is heel goed dat de gemeenteraad van Westerkwartier zich zo duidelijk heeft uitgesproken voor extra maatregelen om de gevolgen van de hoge energieprijzen en inflatie te beteugelen,” zo waardeert raadslid Klaas-Wybo van der Hoek de uitspraak van de raad in een motie. Hij mocht namens VZ Westerkwartier, Sterk Westerkwartier, de PvdA, D66 en zijn eigen fractie GroenLinks die motie indienen.

Bij de motie merkt Van der Hoek op:

”Ik zou kunnen beginnen met het voorbeeld van onze warme bakkers in onze dorpen. Vaak gaat het om de laatste bakkers in hun dorp en om familiebedrijven. Het brood wordt gebakken meestal in ovens op aardgas. Graan, meel, boter, olie, verpakking, transport: ze zijn allemaal veel duurder geworden. De verkoopprijs van het brood en gebak kan nauwelijks hoger. De klanten moeten zelf al zuiniger worden.

Ik zou kunnen beginnen met de alleenstaande moeder met uitkering in een matig geïsoleerde woning. Ze denkt met angst en beven aan de naderende winter. En aan haar kinderen die in armoede groot moeten worden.

Ik zou kunnen beginnen met de laatste supermarkt van Oldehove en haar rijdende winkel, die door de torenhoge energierekening moest sluiten.

Ik zou kunnen beginnen met het bestuur van een sportvereniging die bij het nieuwe energiecontract de begroting niet meer rond krijgt. Het wordt schrappen van trainingen en niet meer douchen op de club.

Maar er is geen beginnen aan met alle voorbeelden en problemen.

Het gaat raar tekeer in de wereld. Onze welvaart en welzijn staan op het spel. Er zijn spanningen in de wereld door conflicten, klimaatverandering en honger. In Europa zijn er twee oorlogen aan de gang: de grondoorlog in Oekraïne en de sanctieoorlog tussen het Westen en Rusland. Het is verdrietig genoeg. De prijs van dit alles voor onze inwoners is hoog en bitter: zeer hoge kosten van energie, vele grondstoffen en materialen, een inflatie van 12% en vooral onzekerheid en somberte. We weten allemaal dat de gemeente niet veel invloed heeft op oorlogen en spanningen in de wereld en zelfs niet direct op de koopkracht in het algemeen.

Maar in aanvulling op dat pakket van het kabinet kan de gemeente wel meer dan haar uiterste best doen om deze harde werkelijkheid te helpen verzachten. Laten we als gemeente beginnen ook dat extra’s te doen. Misschien overleven de bakkerijen in onze dorpen en andere bedrijven dan wel, misschien komen dan minder kinderen in armoede en misschien blijven de sportverenigingen dan draaien.

De huidige gure werkelijkheid zonder zachtheid is wreed. Laten we met extra maatregelen de verzachting helpen vinden.”

Uiteindelijk stemden alle fracties, met uitzondering van de VVD, voor de motie.