Klaas-Wybo van der Hoek: “Doorzetters houden onze samenleving en democratie wakker. Ze roeien vaak tegen de stroom in. Om deze actieve en vasthoudende inwoners te waarderen te steunen hebben we de Doorzettersprijs ingesteld. Het is uniek wat Visvliet Vitaal tot stand heeft gebracht. Daar waar zelfs de woningbouwcorporatie niets kon betekenen voor starterswoningen, heeft deze groep Visvlieters dat zelf gedaan. En dat is o zo belangrijk voor Visvliet en Westerkwartier.
Soms moet een inwoner of een groep met doorzettingsvermogen en geduld in de slag met overheid, politiek, instanties of gevestigde belangen om iets te bereiken.”

Beeldhouwer en raadslid Natasja Bennink heeft een bijpassend bronzen beeld gemaakt: de Doorzetter, ze treedt open en welbewust uitdagingen tegemoet en waakt zo over onze samenleving en democratie. Bennink: “We moeten doorzetters in onze gemeente koesteren om de samenleving en al die instanties menselijker en beter te maken. Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen, niet de meewind.” Van der Hoek en Bennink vinden dat het een extra erkenning voor Visvliet Vitaal is
dat ze niet alleen de Leefbaarheidsprijs heeft gekregen voor de bijdrage aan de leefbaarheid. “Daar komt nu ook de Doorzettersprijs bij voor het doorzettingsvermogen, bestuurlijke creativiteit en geduld: eigenlijk de tweede Oscar voor Visvliet.”

Vorig jaar werd de Doorzettersprijs toegekend aan de groep “Geen fracking in Pieterzijl”.