Daarvoor moet het beleid zich niet richten op groei, maar op kwaliteit. Duurzaamheid -natuurlijk ook in bedrijfsmatige en financiële betekenis- en natuurherstel dienen centraal te staan. Daarvoor is een betere prijs voor de producten erg logisch.

Met deze invalshoek heeft onze GroenLinks-fractie hard gewerkt aan een raadsbrede motie over landbouw en zorgvuldig stikstofbeleid.

Het huidige plan en de aanpak van het kabinet voor de terugdringing van de stikstofuitstoot in de landbouw werken polarisatie in de hand. Ze blokkeren oplossingen. Er kan en moet meer vertrouwd worden op de kennis en het probleemoplossend vermogen van boeren zelf. In het Westerkwartier hebben vele boeren al stappen gezet met bijvoorbeeld weidevogelbeheer, houtwallen- en singelonderhoud, streekproducten, boerderijverkoop, natuur inclusieve en kringlooplandbouw.

Onze woordvoerder Klaas-Wybo van der Hoek riep op om de polarisatie te doorbreken en de dialoog aan te gaan: “Bestuurders kom uit uw dienstauto’s, uit uw bestuurderstorens en loop de polder in. Boeren kom van uw trekkers en loop de polder is. Loop elkaar tegemoet.”

Klaas-Wybo haalde de titel van de eerste toekomstvisie van jonge boeren aan: ”Boer Blijven.” Boer Blijven is ook ons toekomstbeeld. Dat kan alleen maar, als we zorgen dat we boeren houden. Dat bereiken we met vernieuwde manieren van boeren. In de veranderde landbouw hebben we misschien zelfs wel meer boeren nodig.

Goede samenwerking tussen alle fracties in de raad heeft de motie “Landbouw en een zorgvuldig stikstofbeleid” opgeleverd. Deze werd unaniem aangenomen.